Tässä pienimuotoiset toimintaohjeet, jos tehtävää haluaa toteuttaa, niin että lapset itse etsivät tietoa eri rakennuksista tms. Kuvaamisen voisi mielestäni toteuttaa joko niin, että lapsille annetaan valmiit kuvat, joista he voivat valita aiheensa tai vaihtoehtoisesti aiheet, joita käyvät sitten itse kuvaamassa. Kaupungin koko ja esimerkiksi koulun sijainti vaikuttavat tähän toki olennaisesti.
1. Aiheen valinta. (Valokuvista/ valmiiksi annetuista aiheista/ vapaavalintainen aihe.)
2.. Tiedon etsiminen aiheesta. (Internet, kirjasto, joku muu lähde?)
3. Tietojen kokoaminen.
4. Aiheen esittely muille.
(+paikan/rakennuksen valokuvaaminen)
Vastatkaa ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi valitsitte juuri tämän aiheen?
- Paikan/rakennuksen historia
- Paikan/rakennuksen tms. merkitys itselle/kotikaupungille nyt ja ennen
Työn laajuus ja "syvällisyys" riippuvat tietenkin luokka-asteesta, ohjeita voi tarvittaessa vielä yksinkertaistaa. Tavoitteena on löytää oppilaille heitä itseään kiinnostavia aiheita, esimerkiksi lähiympäristöstä, jolloin myös paikan/rakennuksen kuvaaminen itse mahdollistuu. Aiheista voisi rakentaa kokonaisuuden, joka säilytettäisiin, esimerkiksi juurikin sähköisessä muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti